Ga verder naar de inhoud

Aanwezigheidsregistratie voor schoonmaakactiviteiten

01.09.2024

Sinds 1 september 2024 moet elke werknemer die bepaalde schoonmaakactiviteiten uitvoert het begin en einde van de activiteiten en de rustpauzes elektronisch registreren.

Met deze uitgebreide aanwezigheidsregistratie wil de wetgever de veiligheid op de arbeidsplaats verbeteren en zwartwerk en sociale fraude bestrijden.

Voor wie geldt deze verplichting?

De verplichting tot elektronische aanwezigheidsregistratie geldt voor organisaties met schoonmaak- of onderhoudsactiviteiten die als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij. En waarvan de aangifte van schoonmaakwerken onderworpen is aan de voorwaarden van de drempelbedragen die gelden voor alle werken van het type ‘onroerende staat’, d.w.z..:

  • 30.000 euro zonder onderaannemer
  • 5.000 euro met één onderaannemer
  • geen drempelbedrag voor 2 of meer onderaannemers

De verplichting geldt niet voor:

  • de publieke en particuliere sectoren die hun lokalen door hun eigen schoonmaakpersoneel laten onderhouden
  • de natuurlijke persoon die reinigingsactiviteiten enkel voor privédoeleinden laat uitvoeren
  • de dienstencheque-bedrijven

De wetgever maakt geen uitzondering voor werkgevers en werknemers uit PC 329.

Hoe gaat het in zijn werk?

De verantwoordelijkheid voor de registratie ligt zowel bij jou als als bij de persoon die het werk uitvoert.

Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs registreren zelf hun aanwezigheid op de werkplek, in real time. Als werkgever kan je de registratie dus niet op voorhand doen.

Er zijn twee soorten registratie:

  • registratie ‘in’ wanneer de persoon die het werk uitvoert het werk begint,
  • registratie ‘uit’ aan het einde van de activiteit.

Je werknemers moeten ook hun rustpauzes registeren.

De registratie gebeurt via de elektronische applicatie van de RSZ 'Check In and Out at Work', of via een andere registratiewijze die gelijkaardige waarborgen biedt.

De onlinedienst Check In and Out at Work is beschikbaar sinds 1 januari 2024. De verplichting om schoonmaakactiviteiten te registreren geldt sinds 1 september 2024.

Om werkgevers in staat te stellen aan de nieuwe wettelijke vereisten te voldoen, geldt een overgangsperiode tot 31 december 2024. Tijdens deze periode leggen inspectiediensten geen sancties op, behalve bij fraude.

Meer info over de verplichte aanwezigheidsregistratie?

Op de website van de RSZ vind je uitgebreide informatie, alsook allerhande brochures, handleidingen en posters die je kunnen helpen om je medewerkers te informeren.

Heb je daarnaast nog vragen? Contacteer dan het contactcenter van de RSZ.

Anderen lazen ook dit:

FAQ: sociale maribel in paritaire comités 329.01 en 329.03

Sociale maribel: een moeilijk woord waar je als organisatieverantwoordelijk in onze sector wellicht tal van vragen over hebt. Een antwoord op die vragen lees je in deze FAQ.

Syllabus sociale maribel

In deze handige syllabus vinden onze leden alle informatie over sociale maribel voor de PC's 329.01 en PC 329.03.

Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +900 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!