Ga verder naar de inhoud

Jaarlijkse vakantie: Nieuwe regels bij ziekte tijdens vakantie en het overdragen van vakantiedagen vanaf 2024

24.10.2023

Vanaf vakantiejaar 2024 kunnen werknemers die ziek of arbeidsongeschikt worden tijdens een periode van jaarlijkse vakantie deze vakantiedagen op een later moment opnemen.

Daarnaast wordt het voor werknemers - onder bepaalde voorwaarden - mogelijk om niet-opgenomen vakantiedagen over te dragen naar volgende jaren.

Deze wijzigingen waren nodig om de Belgische vakantiewetgeving in overeenstemming te brengen met het Europees recht.

De nieuwe regels zijn van toepassing op de 4 weken wettelijke vakantie én op de extra sectorale vakantiedagen voor 35 tot 44-jarigen.

Je werknemer wordt arbeidsongeschiktheid tijdens een vakantieperiode

Eerste schorsing primeert niet langer

Wanneer een werknemer tijdens vakantie arbeidsongeschikt wordt, dan bleven de afwezigheidsdagen vakantiedagen, en kon de werknemer deze later niet meer opnemen.

Omdat dit in strijd is met het Europees recht, dat bepaalt dat iedere werknemer recht heeft op 4 weken vakantie, wordt de Belgische wetgeving vanaf 2024 aangepast.

Vakantie is vakantie en ziek is ziek

In de nieuwe regeling behouden de ziektedagen het karakter van ziekte, ook al vallen ze samen met vakantie.

Wordt een werknemer ziek tijdens een periode van vakantie (ook bij een collectieve sluiting) dan mogen deze ziektedagen niet meer als jaarlijkse vakantiedagen worden aangerekend. De werknemer ontvangt gewaarborgd loon voor ziekte en behoudt het recht om de vakantiedagen later nog op te nemen.

Er zijn wel wat voorwaarden.

  • De werknemer moet jou onmiddellijk op de hoogte brengen van zijn verblijfsadres, als dat niet het normale gekende adres is.
  • De werknemer moet een doktersbriefje voorleggen, ook als dit niet vereist is op basis van de normale regels.
  • Wil de werknemer de geplande verlofdagen, die samenvallen met de ziekte, onmiddellijk aansluitend aan de ziekteperiode opnemen, dan moet hij dat uitdrukkelijk vragen. In het geval hij die dagen op een later ogenblik wil opnemen volstaat het medisch attest om de verlofdagen te behouden.

Er werd een specifiek model van geneeskundig getuigschrift uitgewerkt. Het betreft een facultatief model, je mag het gebruik ervan niet verplichten. Legt de werknemer een ander attest voor in een andere taal dan één van onze nationale talen of het Engels, dan mag je een vertaling eisen.

En wat met andere afwezigheden die samenvallen met vakantie?

Deze nieuwe regeling geldt niet alleen in geval van ziekte maar voor al deze afwezigheden die zich voordoen tijdens een vakantieperiode:

  • ziekte en 'gewoon' ongeval
  • arbeidsongeval en beroepsziekte
  • moederschapsrust of vaderschapsverlof ('omgezette moederschapsrust')
  • profylactisch verlof
  • geboorteverlof
  • adoptieverlof
  • pleegzorgverlof en pleegouderverlof

Overdragen van niet-opgenomen vakantiedagen

De huidige vakantiewetgeving stelt dat werknemers hun jaarlijkse vakantie moeten opnemen voor het einde van het vakantiejaar. Doen ze dat niet, dan zijn ze die niet-opgenomen vakantiedagen kwijt. In overmachtssituaties worden niet-opgenomen dagen uitbetaald.

Met het nieuwe KB wordt het mogelijk om vakantiedagen, die de werknemer niet kon opnemen omwille van één van de hiervoor genoemde arbeidsonderbrekingen, over te dragen tot 24 maanden na het einde van het vakantiejaar. Let wel: dit kan enkel wanneer de werknemer in de onmogelijkheid is om deze dagen nog op te nemen binnen het vakantiejaar. In die situatie mag de werkgever de overdracht niet weigeren.

Uiterlijk op 31 december van het vakantiejaar moet je aan de bediende het vakantiegeld betalen voor deze overgedragen dagen. Arbeiders hebben het loon voor deze vakantiedagen eveneens reeds ontvangen in het vakantiejaar via de vakantiekas. Op het ogenblik dat de werknemer de overgedragen dagen effectief opneemt, ontvangt hij geen vakantiegeld meer.

Het vakantieattest bij uitdiensttreding van een bediende moet vanaf 2024 ook het aantal overgedragen vakantiedagen vermelden. De werknemer kan die dagen dus nog opnemen bij een volgende werkgever.

Verplichte clausule arbeidsreglement

Vanaf 1 januari 2024 is het verplicht om een clausule op te nemen in het arbeidsreglement met vermelding van de na te leven formaliteiten voor de werknemers die van die mogelijkheid gebruik willen maken. Voor de toevoeging van deze bepaling is de formele wijzigingsprocedure arbeidsreglement niet van toepassing.

Hier vind je een modelclausule:

Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +900 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!