Ergonomie op de werkplek: nieuwe regels en verplichtingen voor werkgevers
De Codex over het welzijn op het werk werd aangepast: ergonomie op de werkplek krijgt er een belangrijkere plaats in. De regels zijn in werking getreden op 25 mei 2024. Wat betekent dit voor jou?
MSA: een toenemend probleem
Meer en meer werknemers kampen met klachten zoals rug- en nekpijn, artrose, peesontstekingen … De klachten vallen onder de noemer van de “musculoskeletale aandoeningen” (MSA). De aandoeningen treffen zowel mannen als vrouwen, in elke leeftijdscategorie. Ongeveer één op drie van de langdurig zieken zit thuis door een MSA.
Inzetten op preventie
De wijziging van de Codex over welzijn op het werk door het KB van 15 mei 2024 wil tegemoet komen aan deze problematiek. Dit door te zorgen voor meer aandacht voor ergonomie op de werkplek, en het voorkomen van MSA in het bijzonder. De Codex voorziet nu in een compleet wettelijk kader rond ergonomie op de werkplek.
Welzijnswet: belangrijke plaats voor ergonomie
De basis is nog altijd de welzijnswetgeving. Dit houdt in dat werkgevers verantwoordelijk zijn om maatregelen te nemen in alle welzijnsdomeinen. Ergonomie was al een deel van deze welzijnsdomeinen, maar krijgt door de aanpassingen aan de Codex een belangrijke plaats.
Wat verandert er?
Het toenemend belang van ergonomie op de werkplek blijkt al meteen uit de nieuwe titel van boek VIII: “Ergonomie op het werk en preventie van MSA”.
Werkgevers moeten voortaan rekening houden met ergonomie op het werk vanaf het ontwerpen en inrichten van nieuwe werkposten, maar ook bij het aanpassen van bestaande werkposten.
Daarnaast moet je de ergonomische risico’s op het werk in kaart brengen. Dit was vroeger al een verplichting, maar dit was beperkt tot beeldschermen, manueel hanteren van lasten en staand werken. Voortaan moet je dit in kaart brengen voor alle risicofactoren;
- biomechanische risicofactoren (bv. repetitieve handelingen) ;
- andere risicofactoren die verband houden met de werkpost (bv. temperatuur) ;
- de resultaten van risicoanalyses van andere welzijnsdomeinen die een invloed kunnen hebben (bv. psychosociale belasting).
Preventiebeleid
Op basis hiervan stel je een preventiebeleid met passende maatregelen op. Dat doe je in samenwerking met alle relevante actoren; de verschillende preventieadviseurs en het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) of de vakbondsafvaardiging. Het advies van de preventieadviseur-ergonoom is in een aantal situaties zelfs verplicht.
Dit beleid moet je regelmatig evalueren (minstens jaarlijks). Als dat nodig is, pas je de risicoanalyse aan. Je bent ook verplicht om de werknemers en het CPBW te informeren en op te leiden over musculoskeletale risico's op het werk en over de verschillende preventiemaatregelen.
Aan de slag
Laat je inspireren door de tools van de FOD WASO op www.beswic.be en www.preventievanmsa.be om hiermee praktisch aan de slag te gaan.
Anderen lazen ook dit:
Briefwisseling over ondernemingsakten vanaf 1 maart 2025 enkel nog digitaal
Vanaf 1 maart 2025 worden alle beslissingen over de behandeling van ondernemingscao’s en andere ondernemingsakten verstuurd via een beveiligd elektronisch platform, de e-Box Enterprise. Kijk dus zeker na of je e-Box Enterprise geactiveerd is en of de meldingen en toegangen in orde zijn zodat je geen brieven mist.
Federaal regeerakkoord 2025-2029: een overzicht van de relevante maatregelen
Op 31 januari 2025 werd het federaal regeerakkoord voor de periode 2025-2029 van de regering De Wever I gesloten. Dit akkoord is op vele vlakken ambitieus, zo ook wat betreft de sociaal-economische maatregelen die deze regering vooropstelt.
We overlopen in dit bericht kort de belangrijkste aangekondigde maatregelen die een impact zullen hebben op jou als werkgever in de socio-culturele sector.
Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?
Doe net als +900 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!