Ga verder naar de inhoud

Een financieel gezonde onderneming uitbouwen: dit hebben wij onthouden uit het panelgesprek

25.11.2021

Wat kan je als werkgever doen wanneer er middelen wegvallen? Hoe verminder je de afhankelijkheid van de overheid? Hoe kan je out of the box bouwen aan een financieel gezonde organisatie? Uit welke goede praktijken kunnen we leren?

Het waren enkele van de vragen die we op 19 november voorlegden aan 2 doorwinterde sociaal ondernemers tijdens ons online panelgesprek. Kon je er niet live bijzijn? Hier lees je wat wij hebben onthouden uit de verhalen van Zehra Sayin (Special Olympics) en Kurt Peleman (Synergos). Je kan het panelgesprek ook integraal herbekijken.

Panelgesprek november 2021

Zehra Sayin

  • CEO Special Olympics
  • Marketeer & veranderingsmanager
  • Inzetten op de inclusie van mensen met verstandelijke beperking via sport: da's de missie van Special Olympics. Jaarlijks organiseren ze de Nationale Spelen, elke 4 jaar trekken de atleten van Special Olympics naar de internationale spelen.
  • Special OIympics in cijfers: 120 evenementen heel het jaar door - ondersteunt 21.000 atleten - kan rekenen op de inzet van 11.000 vrijwilligers

Kurt Peleman

  • Philantrophy Director bij Synergos, een internationale non-profitorganisatie die mensen samenbrengt om complexe armoedeproblemen op te lossen.
  • Werkte 10 jaar lang intensief mee aan projecten van Artsen Zonder Grenzen over de hele wereld
  • Begeleidt als filantropieconsulent mensen die willen investeren in goede doelen.

1) Maak je noden zo concreet mogelijk

Alle partijen rond de tafel hebben baat bij duidelijkheid. Transparant communiceren over hoeveel geld je nodig hebt om één afgebakend project te realiseren, verhoogt je kans op succes wanneer je een bedrijf of een filantroop gaat benaderen.

Voorbeelden:

  • "Wij willen een PR-medewerker aanwerven om project X te lanceren, en dat kost ons jaarlijks 40.000 euro"
  • "Wij willen een busje aankopen om onze gasten van punt A naar punt B te vervoeren. Kostprijs: 18.000 euro"
  • "1 Special Olympics atleet één jaar lang laten sporten kost 200 euro"

2) Maak de "what's in it for me?" glashelder

Een gevolg van je noden zo concreet mogelijk maken (zie punt 1) is dat ook de toegevoegde waarde voor de andere partij veel duidelijker gaat zijn. Bedrijven hebben niet alleen bedrijfs- en communicatiedoelstellingen, maar streven steeds vaker ook maatschappelijke doelstellingen na. Zo verbeteren ze hun imago bij zowel klanten als medewerkers. Laat dus geen kans onbenut om antwoorden te geven op de "What's in it for me?" vraag.

Zehra Sayin
Als je potentiële sponsors benadert, is het heel belangrijk dat je je huiswerk maakt en dat je hen overtuigt met cijfers. Hoeveel kost het jou jaarlijks om één medewerker in dienst te houden of één persoon in je doelgroep te helpen? Die duidelijkheid maakt het voor hen makkelijker om knopen door te hakken.

Zehra Sayin

3) Trek na of er regionale opportuniteiten zijn

Heb je nog helemaal geen ervaring met sponsorships of filantropie? Zoek het dan niet meteen te ver. Misschien vind je lokaal wel succesvolle zelfstandigen, winkeliers of KMO's die mee hun schouders willen zetten onder (een deel van) je volgende project?

Regionale aanknopingspunten zoeken is sowieso een goed idee wanneer jouw organisatie vooral regionaal werkt. Als je actief bent in de Westhoek, dan heeft het totaal geen zin om je te richten op organisaties of filantropen uit de Kempen.

4) Benut het netwerk van je medewerkers, Raad van Bestuur of AV-leden

Je bent zover dat je werk wil maken van een duurzame samenwerking met een bedrijf of een filantropische familie. Maar hoe leg je in godsnaam contact met die mensen? Bij bedrijven vind je soms nog contactgegevens op hun website. Maar bemiddelde families die goede doelen ondersteunen, pakken daar doorgaans niet zo graag mee uit.

Een simpele, eerste stap is het netwerk van je medewerkers, vrijwilligers en bestuursleden in kaart brengen. Misschien kennen zij wel iemand die iemand kent die je in contact kan brengen? Het proberen waard!


Kurt Peleman
Families die investeren in goede doelen in ons land staan enorm op discretie. In de Verenigde Staten ligt dat heel anders. Mijn advies? Gebruik het netwerk van je medewerkers, bestuurders en vrijwilligers maximaal om hen te bereiken.

Kurt Peleman

5) Zoek een marketing- of communicatiepartner die je kan helpen

Het loont zeker ook de moeite om contacten te leggen met marketing- of communicatiebureau's. Vanuit hun expertise kunnen zij jou zeker helpen om je boodschap te verspreiden en zo nieuwe vrijwilligers en donateurs aan te trekken. Door elk jaar een aantal 'pro deo' projecten aan te nemen, maken zij op hun manier ook impact.

Special Olympics werkt op die manier structureel samen met LDV United in Antwerpen. Zij werkten 2 jaar geleden een social media campagne uit voor de organisatie. Het doel: grote bedrijven uitdagen om een atleet met een verstandelijke beperking te sponsoren. De campagne overtrof alle verwachtingen, want met één social video haalde Special Olympics op 3 maanden tijd maar liefst 1,6 miljoen euro op.

6) Droom groots, maar vergeet ook het kleine niet te eren

Onderschat ook zeker de kracht van het engagement van je eigen medewerkers en vrijwilligers niet. Je zal merken dat zij vaak niet veel aansporing nodig hebben om in hun vrije tijd 'iets' te organiseren om geld in te zamelen. Zo spaar je waarschijnlijk al een mooi bedrag bij elkaar voor die nieuwe minibus.

Herbekijk hier het integrale panelgesprek:

Zelf een leuk verhaal of inspirerende case om te delen?

Daar maak je onze stafmedewerker communicatie & ledenrelaties altijd blij mee!