Ga verder naar de inhoud

Extra vorming | Aan de slag met je begroting

25 oktober 2024
Ravensteingalerij 28/3, Brussel
139,00

Inleiding

Je kunt fantastische plannen hebben en een creatief brein, maar de begroting is en blijft de ruggengraat van je organisatie. Wil je daar op korte tijd meer over leren en zo niets meer aan het toeval over laten? Dan is deze opleiding volgen een must!

Alle informatie rond begrotingsbeleid speciaal voor wie al enige kennis heeft over jaarrekeningen of de opleiding rond jaarrekeningen volgde.

Elke organisatie moet een begroting opstellen, dat zegt zowel de wet als het gezond verstand. Toch komt er meer bij kijken dan alleen maar voorspellen wat de kosten en opbrengsten van het volgende boekjaar zullen zijn of zullen inhouden.

Het programma van de opleiding ziet er als volgt uit:

  • Wat met de meerjarenbegroting?
  • Hoe en wanneer begroot je investeringen?
  • Hoe ziet je liquiditeitsplan eruit?
  • In welke mate kan je risico’s inschatten?
  • Hoe begroot je het personeel?
  • Hoe pak ik mijn prijzenbeleid aan?
  • Mag ik nieuwe subsidies al inschrijven?
  • Hoe doe ik aan kostenbeheersing?

Daarnaast kun je de begroting niet los zien van het financieel beleid van de organisatie. We kijken dus zeker ook naar...

  • balans
  • toekomstige balans
  • cashpositie
  • verhoudingen tussen eigen en vreemd vermogen
  • ...

Goed om te weten: uitleg en oefeningen vormen de rode draad doorheen deze opleiding, je kan daar zeker eigen materiaal voor gebruiken.

Voor wie
Deze workshop is bedoeld voor bestuurders, coördinatoren of personeelsverantwoordelijken die hun kennis over het beheer van een vzw willen bijschaven.

Lesgever
Dylan Peere beschikt door zijn voorgaande en huidige jobs, en door zijn ervaringen als bestuurder, over uitgebreide financiële expertise en kennis over de werking van een socioculturele organisatie. Hij is ook gastlector vzw-wetgeving aan Vivès Hogeschool Kortrijk.

Wanneer
Vrijdag 25 oktober 2024 van 9.30 tot 16.30 uur (onthaal vanaf 9 uur).

Deelnameprijs
139 euro per persoon, inclusief digitale documentatie en broodjeslunch.

Praktisch

  • Deze opleiding vindt fysiek plaats in Brussel, in het kantoor van Sociare. Dat vind je vlakbij het Centraal Station: Ravensteingalerij 28, op de derde verdieping.
  • Kan je de opleiding niet bijwonen? Dan vragen we je vriendelijk om ons op voorhand te verwittigen via vormingen@sociare.be.
  • Na afloop van de vorming bezorgen we je de presentatie en eventuele documentatie.

Inschrijven

  • Je kan inschrijven voor deze opleiding als je werknemer of bestuurder bent van een organisatie die is aangesloten bij Sociare. Inschrijvingen van niet-leden kunnen we niet aanvaarden.
  • Ben je niet zeker of je organisatie lid is van Sociare? Contacteer ons dan eerst via vormingen@sociare.be.
  • Je inschrijving wijzigen of annuleren? Bekijk dan zeker eerst ons inschrijvingsreglement.
  • Ter info voor de sportsector: deze opleiding wordt geregistreerd in de databank van Sport Vlaanderen.

Meer info?

Bel of mail 02/503.18.11; vormingen@sociare.be

Andere geplande activiteiten

Infosessie | Werktijd

22 oktober 2024
Online

Inleiding

Een paar jaar geleden ontwikkelden we een superhandige online tool voor tijdsregistratie, volledig afgestemd op de noden van de socioculturele sector: Werktijd.be. Intussen wordt de tool al door 1 op 4 van onze lidorganisaties gebruikt. Wil je zelf ontdekken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn? Tijdens ons gratis webinar nemen we je mee op een (gegidste) rondleiding doorheen het instrument.

Vorming | Meer zelfzorg, minder stress

12 november 2024
Ravensteingalerij 28/3, Brussel

Wat is een burn-out? Hoe kan je stress-signalen en -factoren herkennen bij jezelf en bij collega’s? We maken stress bespreekbaar en gaan samen op zoek naar persoonlijke handvaten. We denken veerkrachtig en geloven in een gedeelde verantwoordelijkheid om stress te bestrijden.


Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +900 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!