Ga verder naar de inhoud

Werkgelegenheidsplan oudere werknemers (45+)

25.02.2024

Telde jouw organisatie op de eerste werkdag van het jaar meer dan 20 VTE's? Dan moet je een werkgelegenheidsplan opstellen. Hierbij kan je opteren voor een 4-jarig plan of een jaarlijks plan.

Koos je voor een 4-jarig plan, dan breng je jaarlijks verslag uit over de uitvoering van je plan met acties om het aantal werknemers van 45 jaar of ouder te behouden of te verhogen. De deadline is 31 maart.

Welke organisaties moeten een werkgelegenheidsplan opstellen?

De organisaties met meer dan 20 VTE's vallen onder de verplichting om een werkgelegenheidsplan op te stellen. Er is de keuze tussen een jaarlijks plan en een 4-jarig plan.

Welke werknemers tellen mee?

  • werknemers in dienst met een arbeidsovereenkomst en waarvoor een Dimona-aangifte verplicht is
  • uitzendkrachten

Telde je organisatie niet meer dan 20 VTE's?

Het aantal werknemers wordt voor vier jaar vastgesteld en dan moet je geen werkgelegenheidsplan opmaken voor de periode van 4 jaar.

Je kiest voor een meerjarenplan?

  • Dan maak je een plan op voor een periode van vier jaar en breng je vanaf het jaar nadien elk jaar verslag uit over de voortgang van het plan aan de ondernemingsraad voor 31 maart.
    • Is er geen ondernemingsraad? Dan breng je verslag uit aan de vakbondsafvaardiging.
    • Is die er ook niet? Dan aan het preventiecomité.
    • Is ook die niet aanwezig? Dan gewoon aan de werknemers.
  • (het jaar) na afloop van het meerjarenplan communiceer je ook de resultaten van de uitgevoerde maatregelen
    • aan de ondernemingsraad
    • of als die er niet is aan de vakbondsafvaardiging
    • of als ook die er niet is aan de werknemers.

Je kiest voor een jaarlijks plan?

  • Dan maak je een plan op voor dat kalenderjaar (en neem je er een evaluatie in op van het plan dat je het vorige jaar had, als dat het geval was)
  • In de volgende drie jaren maak je vervolgens telkens een nieuw plan op voor dat kalenderjaar en evalueer je daarin ook het plan van het voorgaande jaar.
  • Communiceer de resultaten van de uitgevoerde maatregelen jaarlijks
    • aan de ondernemingsraad
    • of als die er niet is aan de vakbondsafvaardiging
    • of als ook die er niet is aan de werknemers.
  • Je bewaart het werkgelegenheidsplan gedurende 5 jaar en bezorgt het op eenvoudig verzoek aan de bevoegde autoriteiten.

Wat staat er in het plan?

Je schrijft het plan op maat van de organisatie en kiest dus zelf de actiegebieden. De cao nr. 104 geeft volgende voorbeelden:

  • selectie en indienstneming van nieuwe werknemers
  • ontwikkeling van competenties en kwalificaties via opleidingen
  • loopbaanontwikkeling en -begeleiding binnen de organisatie
  • interne mutatie om aangepaste functies te zoeken
  • aanpassing van de arbeidstijd en -omstandigheden
  • aandacht voor de gezondheid van de werknemer (preventie en wegwerken van belemmeringen)
  • systemen van erkenning van verworven competenties

Belangrijk: je mag in het plan ook de maatregelen vermelden die je al uitvoert. Denk maar aan de sectorale arbeidsvrijstellingsdagen (av-dagen) voor oudere werknemers.

Welke vermeldingen zijn verplicht?

De cao nr. 104 bevat als bijlage een model van werkgelegenheidsplan. In elk geval zijn de volgende vermeldingen verplicht:

  • organisatiegegevens
  • datum waarop plan gesloten is
  • geldigheidsduur
  • doelstelling(en): behoud en/of verhoging tewerkstelling 45-plussers
  • omschrijving actiegebied(en) en concrete maatregel(en)
  • betrokken functie(s) of werkplek(ken)
  • verantwoordelijke persoon voor uitvoering
  • evaluatie vorig plan

Bijkomende maatregelen nemen?

Dan vind je mogelijk inspiratie op de volgende websites:

Hoe voer je het plan in?

  • Heb je overlegorganen? Dan overleg je het ontwerp van plan eerst met de ondernemingsraad, binnen 3 maanden na afsluiting van het boekjaar in het kader van de jaarlijkse inlichtingen over de werkgelegenheid. Is er geen ondernemingsraad, dan overleg je met de vakbondsafvaardiging, of als ook die er niet is met het preventiecomité.
  • De werknemersvertegenwoordigers brengen binnen 2 maanden een advies uit, waarbij zij alternatieve of aanvullende maatregelen mogen voorstellen. Neem je die maatregelen niet over, dan informeer je de werknemersvertegenwoordigers binnen 2 maanden en voeg je de maatregelen als bijlage toe aan het plan, samen met de argumenten waarom je ze niet in het plan opneemt.
  • Heb je een preventiecomité, dan vraag je daar ook altijd vooraf advies aan voor de maatregelen die betrekking hebben op het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
  • Als je organisatie meer dan 20 maar minder dan 50 werknemers en geen vakbondsafvaardiging of preventiecomité heeft, dan is geen voorafgaand overleg vereist. Je moet de werknemers in dat geval alleen informeren over het werkgelegenheidsplan.

In elk geval bewaar je het werkgelegenheidsplan gedurende 5 jaar en bezorg je het op eenvoudig verzoek aan de bevoegde autoriteiten.

Bronnen:

Anderen lazen ook dit:

Uitstel mogelijk voor indienen aangifte patrimoniumtaks

De FOD Financiën besliste om organisaties de mogelijkheid te bieden een uitstel tot uiterlijk 31 mei 2024 aan te vragen voor het indienen en betalen van de patrimoniumtaks.

Hervorming van de patrimoniumtaks

Update (onderaan artikel)

Na een lange lijdensweg nam de Kamer op 28 december 2023 de wet diverse fiscale bepalingen, met daarin de hervorming van de patrimoniumtaks, aan. Onze sector haalde na aanhoudende inspanningen een aantal versoepelingen binnen in vergelijking met het oorspronkelijke wetsontwerp. Helaas kan niet iedereen in de socioculturele sector van die versoepelingen genieten.

Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +800 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!