Ga verder naar de inhoud

Een vrijwilligersregister bijhouden: het kan, maar het is niet verplicht

25.09.2020

Uit verschillende hoeken wordt het bericht verspreid dat organisaties die met vrijwilligers werken verplicht een vrijwilligersregister moeten bijhouden. Sociare is het niet eens met de achterliggende redenering dat vrijwilligers onder de wetgeving over de sociale documenten vallen en het bijgevolg verplicht zou zijn om een vrijwilligersregister bij te houden. Hieronder lees je waarom we dat vinden.

  • Ook de vrijwilligerswet van 3 juli 2005 legt in die zin geen verplichting op om vrijwilligers in te schrijven in een apart register. De enige verplichting die de organisatie wel heeft, als ze forfaitaire kostenvergoedingen geeft, is het bijhouden van een boekhoudkundige lijst van die vergoedingen, aangezien de organisatie bij een controle moet kunnen aantonen welke forfaitaire vergoedingen ze heeft uitbetaald. Dit is een verplichting die voortvloeit uit het Wetboek der Inkomstenbelastingen. Zo kan de fiscus controleren dat men de kostenvergoedingsregeling, zoals opgenomen in de Vrijwilligerswet, correct toepast.
  • De organisatie registreert dus de coördinaten van de vrijwilligers en de data waarop ze welke kostenvergoeding hebben ontvangen. Bij controle kan dit opgevraagd worden. Als je als organisatie met reële kostenvergoedingen werkt, hou je ook alle bewijsstukken op naam bij.
  • We benadrukken het nog eens: een speciaal vrijwilligersregister (waarvoor sommige aanbieders flink wat geld vragen) is ook in dit geval niet nodig. Dit kan evengoed een bestand zijn dat elektronisch bijgehouden wordt.

Meer over werken met vrijwilligers?

Anderen lazen ook dit:

Telethuiswerk: hoe organiseer ik het praktisch in coronatijden?

Om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is het telethuiswerk de regel bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden wiens functie zich ertoe leent, in de mate dat de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten en de dienstverlening dit toelaat. Je maakt hier best praktische afspraken over met je werknemers, afgestemd op de huidige situatie. Lees meer in deze update.

25-dagenregel wordt in 2021 50-dagenregel voor bepaalde functies

Monitoren die werken onder de zogenaamde 25-dagenregel of artikel 17 mogen in 2021 uitzonderlijk 50 in plaats van 25 dagen presteren. Dat wordt bepaald door een koninklijk besluit. De maatregel gaat retroactief in vanaf 1 januari 2021.

Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +800 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!