Ga verder naar de inhoud

Corona: geen verplicht telewerkregister meer vanaf 1 juli 2021

22.06.2021

De verplichting om online een telewerkregister in te vullen vervalt vanaf juli 2021. Vanaf 1 juli 2021 is telewerk immers niet meer verplicht, slechts aanbevolen.

Het verplicht online telewerkregister in een notendop

Werkgevers waren vanaf april 2021 tot juni 2021 verplicht om maandelijks een online register rond telewerk in te vullen. Heel concreet gaven ze daarbij het totale aantal personen werkzaam in de organisatie door, en het aantal personen in een niet-telewerkbare functie. Dat moet de controles op het naleven van de telewerkverplichting vergemakkelijken.

Belangrijk om weten: er moet geen nieuwe maandelijkse aangifte gebeuren als er geen wijziging is in het aantal personen dat niet kan telewerken ten opzichte van de laatst ingediende aangifte. De regering heeft werkgevers een maandelijkse registratieplicht met betrekking tot telewerk opgelegd voor de maanden april, mei en juni van 2021.

  • Als werkgever moet je voortaan het totale aantal personen werkzaam in je organisatie en het aantal personen dat een niet-telewerkbare functie uitoefent, registreren.
  • Dat gebeurt via een online tool op de portaalsite van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.
  • Deze aangifte heeft betrekking op het aantal personen werkzaam op de eerste werkdag van de maand en moet uiterlijk worden ingediend op de zesde kalenderdag van de maand.
  • De verplichting geldt vanaf de maand april.
  • Voor de maanden mei en juni 2021 moet je geen nieuwe maandelijkse registratie uitvoeren wanneer de inhoud van de aangifte voor de huidige maand niet is gewijzigd in vergelijking met de voorbije maand.

Hoe doe je als werkgever de aangifte?

  1. Je meldt je aan als werkgever aan de hand van je e-ID, Itsme of de andere technische mogelijkheden die door het toegangssysteem CSAM worden aangeboden.
  2. Je duidt aan of je organisatie over één of meerdere vestigingseenheden beschikt. Bij meerdere vestigingseenheden identificeer je de vestigingseenheid aan de hand van het vestigingseenheidsnummer.
  3. Je vult het totaal aantal personen werkzaam bij de organisatie in.
  4. Je vult het aantal werkzame personen met een niet-telewerkbare functie in.
  5. Je vult de contactgegevens in waarop de overheid je kan bereiken voor verdere informatie.
  6. Na de aangifte wordt een ontvangstbevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres en naar de e-Box van de organisatie.

Wat wordt gezien als een niet-telewerkbare functie?

Elke werkgever moet het aantal personen werkzaam bij de organisatie die een functie uitoefenen die niet telewerkbaar is, aangeven.

Met een niet-telewerkbare functie wordt het volgende bedoeld:

"elke functie die van nature ter plaatse moet uitgevoerd worden, bijvoorbeeld arbeiders, technische bedienden, onthaalpersoneel, keukenpersoneel, schoonmaakpersoneel, administratieve medewerkers die hun opdrachten niet van thuis kunnen verrichten, ambulante functies zoals inspecteurs, koeriers, thuiszorg..."

Als werkgever beoordeel je zelf welke functie telewerkbaar is en welke niet.

Wat met personen die af en toe fysiek aanwezig zijn op het werk?

Goed om te weten:

Personen die dus uitzonderlijk op de werkvloer aanwezig zijn, omdat zij bijvoorbeeld materiaal moeten ophalen, bepaalde documenten uitprinten of een evaluatiegesprek moeten houden, hoef je niet op voorhand aan te geven.

Hetzelfde geldt voor directieleden en personen die behoren tot het lijnmanagement (bijvoorbeeld ploegbazen, teamchefs,...).

Zij moeten hun aanwezigheid kunnen verantwoorden, maar hoeven niet opgenomen te worden in het aantal niet-telewerkbare functies.

Moeten vrijwilligers of verenigingswerkers worden opgenomen in de aangifte?

Vrijwilligers zonder vergoeding, vrijwilligers met kostenvergoeding, verenigingswerkers en andere vrijwilligers niet gebonden door een arbeidsovereenkomst of statuut moeten niet worden aangegeven.

Kan ik na de aangifte nog wijzigingen aanbrengen?

Zowel voor de vermelding van het totaal aantal werkzame personen als voor het aantal niet-telewerkbare functies, kan je een wijziging of rechtzetting doen.

Dat doe je door opnieuw een aangifte te doen met het totaal aantal werkzame personen in de onderneming of vestiging op de eerste werkdag van de maand en het aantal niet-telewerkbare functies. De laatst doorgestuurde aangifte vervangt de voorafgaande aangiftes.

Moet ik elke maand opnieuw een aangifte doen?

Neen, de RSZ heeft in hun FAQ bevestigd dat er voor de maanden mei en juni 2021 geen nieuwe maandelijkse registratie moet gebeuren wanneer de inhoud van de aangifte voor de huidige maand niet is gewijzigd in vergelijking met de voorbije maand.

Vanaf de maand juli 2021 vervalt de aangifteplicht.


Er moet wél een nieuwe aangifte gebeuren vóór iedere zesde kalenderdag van de maand indien er op de eerste werkdag van de kalendermaand een wijziging is in het aantal personen werkzaam bij de onderneming en/of in het aantal personen met een niet-telewerkbare functie tegenover de laatste gedane aangifte.

Nog vragen?

Neem eens een kijkje op de FAQ van de RSZ.

Anderen lazen ook dit:

Corona: Nieuwe versoepelingen vanaf 1 oktober 2021

Vanaf 1 september werden reeds heel wat maatregelen in de strijd tegen het coronavirus teruggeschroefd. Zo wordt in Vlaanderen en Wallonië telewerk niet langer aanbevolen, mogen we onbeperkt bezoek ontvangen thuis en kan er meer publiek naar evenementen en voorstellingen.

Vanaf 1 oktober kondigen zich alweer versoepelingen aan: we mogen weer gaan dansen en zullen op vele plaatsen vrijer kunnen ademen zonder mondmasker.

Voor Brussel is het nog even wachten. Daar blijven de meeste maatregelen van voor 1 september voorlopig verder van kracht.

Corona: Steun voor tijdelijke werknemers in de culturele sector in Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Omdat de Brusselse cultuursector zwaar werd getroffen door de coronacrisis kent het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opnieuw een uitzonderlijke, eenmalige en individuele financiële steun toe aan werknemers in de culturele sector met tijdelijke contracten.

We geven in dit artikel een kort overzicht van de maatregel en de voorwaarden.

Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +800 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!