Ga verder naar de inhoud

Corona: Erkenning COVID-19 als beroepsziekte

28.08.2020

Werknemers die tussen 18 maart 2020 en 17 mei 2020 beroepsactiviteiten hebben uitgeoefend in bedrijven van de cruciale sectoren en de essentiële diensten en de ziekte COVID-19 hebben opgelopen, kunnen recht krijgen op een beroepsziekte-uitkering.

Om welke werknemers gaat het?

Het gaat over werknemers die:

  1. aan het werk waren in de periode van 18 maart 2020 tot en met 17 mei 2020 (*)
  2. beroepsactiviteiten hebben uitgeoefend in bedrijven van de cruciale sectoren en essentiële diensten (**)
  3. voor zover:
  • de ziekte werd vastgesteld in de periode van 20 maart 2020 tot en met 31 mei 2020,
  • de werkomstandigheden of de uitgeoefende beroepsactiviteiten van die aard waren dat het geregeld onmogelijk was om de 1,5 meter afstand te bewaren in contact met andere personen,
  • er niet meer dan 14 dagen zijn verstreken tussen het optreden van de ziekte en de laatste daadwerkelijke werkzaamheden van de werknemer buitenshuis (***)
  • er niet meer dan 14 dagen lagen tussen het optreden van de ziekte en de datum waarop de onderneming geschrapt werd van de lijst van de bedrijven uit de cruciale sectoren en essentiële diensten (***)

(*) Er wordt slechts rekening gehouden met een tewerkstelling tot en met 17 mei 2020 aangezien op 18 mei de tweede fase van de exitstrategie van start ging en de sociale contacten toen niet langer beperkt bleven tot de werkomgeving in een cruciale sector of essentiële dienst.

(**) Het ministerieel besluit van 23 maart 2020 zorgde er reeds voor dat het Paritair Comité 329 beperkt tot zorg, welzijn (inclusief de hulpverleners en jeugdwelzijnswerkers), voedselbedeling, niet-commerciële radio en televisie en de monumentenwacht, in de lijst essentiële beroepen werd opgenomen.

(***) De periode van 14 dagen is relevant omdat gebleken is dat COVID-19 een incubatietijd heeft van maximaal 14 dagen.

Anderen lazen ook dit:

Update coronamaatregelen: Met het Zomerplan naar een normaler leven

Het breed Zomerplan dat het Overlegcomité op 11 mei lanceerde maakt een terugkeer naar een normaler leven mogelijk. We zetten de 4 fases en de bijhorende maatregelen even op een rij.

Corona: geen verplicht telewerkregister meer vanaf 1 juli 2021

Werkgevers zijn vanaf april verplicht om maandelijks een online register rond telewerk in te vullen. Heel concreet geven ze daarbij het totale aantal werknemers in de organisatie door, en het aantal werknemers in een niet-telewerkbare functie. Dat moet de controles op het naleven van de telewerkverplichting vergemakkelijken.

Komaf maken met jouw kopzorgen rond het inzetten van personeel?

Doe net als +800 socioculturele collega-organisaties, en sluit je vandaag nog aan bij Sociare!