Ga verder naar de inhoud

'Online opleidingen dwingen ons om terug te keren naar de essentie'

20.04.2021

Felix is al sinds 2017 aan de slag bij Sociare als consulent. In die functie geeft hij een tiental opleidingen per jaar over diverse thema's, gaande van woon-werkverkeer tot infosessies over onze tijdsregistratietool Werktijd.be. Tot begin 2020 gebeurde dat in ons knusse leslokaal in de Ravensteingalerij in Brussel, sinds maart vanuit zijn huiskamer in Lier. "Zo'n lesdag starten met een losse babbel in onze keuken met een koffie en een koekje erbij: dat mis ik wel."

Eerst en vooral: wat typeert lesgeven aan het Sociare-publiek volgens jou, Felix?

"In ons ledenbestand vind je veel gedreven organisaties die elke op hun manier een verschil willen maken voor hun doelgroepen en de samenleving. En dat zie je ook weerspiegeld in de mensen die er werken: allemaal geëngageerde professionals die zich dag in, dag uit smijten om het personeelsbeleid in hun organisatie zo vlot mogelijk te laten draaien. Ze zijn leergierig, en ze zijn niet te beroerd om hulp in te roepen wanneer het even niet lukt. En die hulp, daar zorgen wij met veel plezier voor. Ook heel typerend voor onze leden is dat ze enorm dankbaar zijn. Wij krijgen heel vaak toffe berichtjes of lieve mails."

"De deelnemers aan onze opleidingen houden ons als consulent scherp: ze dwingen ons als het ware om relatief moeilijke materie uit te leggen in mensentaal. Want niet elke coördinator of personeelsverantwoordelijke bij ons in de sector heeft persé een achtergrond in sociaal recht of HR. Lesgeven is een fijn onderdeel van ons werk, waar ik veel voldoening uit haal."

Felix De Koninck


Hoe hebben jullie die switch van offline naar online lesgeven aangepakt?

"We hadden in het verleden al wel eens een webinar georganiseerd, maar dat zat allemaal nog heel erg in de experimentele fase. Om eerlijk te zijn denk ik dat we op vlak van dat online leren nog wat koudwatervrees hadden. Maar ineens bevonden we ons met z'n allen in een lockdown en waren er geen alternatieven."

"De eerste weken hebben we onze opleidingen even on hold gezet, wat ons tijd gaf om na te denken over een technische en inhoudelijke strategie. We werkten toen intern al veel met het programma Zoom, dus de keuze om dat ook te gebruiken als platform voor onze opleidingen was snel gemaakt. Daarna zijn we gewoon beginnen experimenteren en gaandeweg gaan bijsturen. We werden in het diepe gegooid, en eigenlijk bleken we al best goed te kunnen zwemmen. "

"Niet alles wat we deden was meteen een succes , hoor. Zo experimenteerden we bijvoorbeeld met de format van een webinar in plaats van een online vergadering, maar we merkten al snel dat dit wrong. Webinars zijn een goed instrument voor puur informatieoverdracht, maar minder geschikt als je net als wij veel belang hecht aan interactie en persoonlijke connectie. Het bleek niet zo goed te matchen met het DNA van onze organisatie."


Zijn er nog andere lessons learned die je wil delen?

"Heel waardevol vond ik dat het ons dwong om terug te keren naar de essentie van onze cursussen: wat willen we nu écht dat onze deelnemers hiervan onthouden? Moeilijkere passages zijn we daardoor gaan inkorten, of ze sneuvelden zelfs helemaal. Voor oefeningen of ervaringsuitwisseling vind ik de breakout rooms in Zoom ook een goede optie."

"Daarnaast vind ik het in kleinere groepen ook fijn om mensen hun vragen gewoon mondeling te laten stellen in plaats van via de chatfunctie. Zo kom je eerder tot een dialoog, en het is voor de deelnemers bovendien ook fijn om eens een andere stem te horen dan die van de lesgever."


Wat is volgens jou nu het grootste verschil tussen offline en online lesgeven?

"Al van bij het begin hebben we de keuze gemaakt om onze basiscursus, die in normale tijden 8 volledige donderdagen in beslag neemt, op te delen in halve dagen. Dat is achteraf gezien heel verstandig geweest. Niet alleen omdat het als cursist quasi onmogelijk is om je achter zo'n scherm langer dan een halve dag te concentreren, ook als lesgever zijn webinars en online infosessies veel vermoeiender. Daardoor vind ik het ook aangewezen om vaker pauzes in te lassen, ikzelf doe dat om de 25 minuten."

"Als lesgever vind ik online sessies minder gezellig dan een echte opleiding, maar het minste dat je ervan kan zeggen is wel dat het heel functioneel is. Je draagt efficiënt informatie over van het ene hoofd naar het andere, deelnemers kunnen zelf makkelijker selecteren wat er voor hen relevant is én je verliest geen tijd meer aan verplaatsingen naar Brussel. De nadelen wegen dus niet op tegen de voordelen."


Hoe zie jij de opleidingen van de toekomst bij Sociare?

"Goed mogelijk dat dat een combinatie van de 2 gaat zijn. Het ideale scenario is dat we online leermomenten afwisselen met fysieke bijeenkomsten. Die laatste lenen zich namelijk beter voor moeilijke thema's, of voor oefeningen en het uitwisselen van good practices. Maar niets mag ons tegenhouden om ons pallet met mogelijkheden uit te breiden. Wie weet lanceren we op termijn wel een volwaardig online leerplatform, waarop deelnemers op hun eigen tempo bepaalde modules kunnen doorlopen? De tijd zal het uitwijzen."

Benieuwd geworden naar onze opleidingen?

Zelf een leuk verhaal of inspirerende case om te delen?

Daar maak je onze stafmedewerker communicatie & ledenrelaties altijd blij mee!