Ga verder naar de inhoud

Sociocultureel werk in tijden van corona #1: Stebo

01.05.2020

De verkiezingsuitslag van mei 2019 en de daaropvolgende besparingsgolf hakte er bij veel socioculturele werkgevers al stevig in. En toen moest de storm die we COVID-19 noemen nog passeren…

Bij sommige organisaties liggen de activiteiten door corona helemaal stil, voor anderen ligt er net extra werk op de plank. Vanuit hun maatschappelijke rol kan het middenveld hét verschil maken voor mensen, nu nog meer dan anders.


Vanuit ons kot peilden we in week 8 van de lockdown bij 7 lidorganisaties naar hun invulling van het ‘nieuwe normaal’. Verhalen over hoop, veerkracht en opportuniteiten uit onverwachte hoek

Organisatie: Stebo

Deelsector: Beroepsopleiding

Aantal werknemers: 57 onder PC 329.01, 340 in totaal

Stebo heeft haar hoofdzetel in Genk en zet zich in voor regionale ontwikkeling en samenlevingsopbouw. De organisatie heeft wortels in de mijngeschiedenis van Limburg. De 75 medewerkers zijn actief op heel verschillende domeinen. Van startersadvies voor jonge ondernemers tot het opzetten van een buurtwerking, van energiescans in woningen tot loopbaanadvies. Jaarlijks bereikt Stebo met al die activiteiten zo’n 7000 (Lim)burgers.

Stebo corona website nieuw
Erwin De Bruyn - directeur Stebo
Dit is bij uitstek een tijd waarin we ontdekken wat écht belangrijk is

Erwin De Bruyn - directeur Stebo

Fase 1: allemaal maximaal digitaal

“Tijdens de eerste dagen en weken van de coronacrisis hebben we noodgedwongen een deel van onze werking moeten stilleggen. Renovatieadvies ter plaatse geven, energiescans uitvoeren, buurtactiviteiten organiseren? Van de ene op de andere dag kon dat allemaal niet meer. Dat heeft ons noodgedwongen naar tijdelijke werkloosheid doen teruggrijpen: voor 10% van onze 75 medewerkers was dat voltijds, de helft van hen deeltijds.”

“Wie wel nog aan het werk was, deed dat zoveel mogelijk van thuis uit. Dat dwong ons als team om digitaler te gaan werken en onze skills daarrond bij te spijkeren. Dat was trouwens ook het geval bij een deel van onze klanten, hoor. Onze startersbegeleiding met individuele sessies en collectieve workshops hebben we vrij snel digitaal kunnen aanbieden."

"Maar ook voor doelgroepen voor wie dat minder evident is, werkten we een digitaal aanbod uit. We doen bijvoorbeeld aan job- en taalcoaching op de werkvloer bij huishoudhulpen en dienstenchequebedrijven. Die mensen hebben ook allemaal een smartphone, die ze gebruiken om met hun kinderen of vrienden te communiceren via apps als Whatsapp en Facetime. Dus een toffe taalcoachingsessie via die weg is dan zeker ook een optie. Ook intern hebben we lessen getrokken uit de verplichte digitale omschakeling. Net als veel anderen zijn we in deze periode tot het inzicht gekomen dat het absurd is om voor een informatieve vergadering helemaal naar de andere kant van het land te rijden.”

En financieel?

“Dat de coronacrisis financiële gevolgen heeft, is duidelijk en voelen we nu al. Het systeem van technische werkloosheid vult het gat niet. We beseffen ook heel goed dat de markt er ook anders zal uitzien na de crisis. De Vlaamse overheidsprogramma’s rond ondernemerschap en tewerkstelling waar Stebo mee vorm aan geeft, hadden een hoog objectief. De werkloosheid lag immers heel laag in ons land. Maar is dat na de crisis nog steeds zo? Ik denk dat er een lange aanloop nodig zal zijn voor de tewerkstelling weer op het peil zit van voor de crisis. De horeca- en evenementensector zal hier gekwetst uitkomen, dat is zeker. Zullen mensen na de crisis nog zo gemakkelijk de stap zetten om zelfstandig te worden of om een onderneming te starten? Of snel weer investeren in een woning- of energierenovatie? Ik maak me geen illusies: we zullen dit hoe dan ook voelen.”

Na de lockdown: de heropstart

“Na de fase van de lockdown bevinden we ons nu middenin de fase van de exit. Wij hebben bij Stebo heel veel verschillende activiteiten, die we gefaseerd opnieuw aan het opstarten zijn. Daarbij zijn er verschillende perspectieven waarmee we rekening moeten houden. In de eerste plaats is er overleg nodig met de overheden, die vaak onze opdrachtgevers zijn. Hun subsidie-oproepen en tenders zijn allemaal nog gedefinieerd in pré-coronatijden. We rekenen daar op clementie en realiteitszin om de objectieven van al die projecten opnieuw te bekijken. Want met alleen wat extra tijd komen we er niet."

"Ten tweede is er het perspectief van onze medewerkers: wat moeten we doen rond veiligheid, welke risicofactoren zijn er, welke angsten leven er? En tenslotte zijn er nog je eindklanten, de mensen voor wie je doet wat je doet. Ook hen moeten we overtuigen om samen verder te gaan. Daar kruipt veel tijd en energie in, want een blauwdruk voor deze crisis was er niet. Oude procedures werken niet meer, en taken die al waren afgerond, zoals de opmaak van onze begroting, daarvoor moeten we al ons huiswerk nu opnieuw doen.”

“Maar er liggen zeker ook heel wat kansen voor het rapen. De Amerikaanse managementgoeroe Peter Drucker zei het al: ‘every social issue is a business opportunity in disguise’. We komen als samenleving anders uit deze crisis. We herontdekken de basis, de mensen rond ons, de buurt, de solidariteit en de goed uitgewerkte sociale zekerheid, een goed functionerende overheid en middenveld. En het belang van voldoende groen in je buurt. En laat dat toevallig ook de domeinen zijn waar we als social profitorganisaties in uitblinken.”

Copyright portretfoto: Thomas De Boever

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in het jaarmagazine 2020 van Sociare.


Zelf een leuk verhaal of inspirerende case om te delen?

Daar maak je onze stafmedewerker communicatie & ledenrelaties altijd blij mee!