Ga verder naar de inhoud

Sociocultureel werk in tijden van corona #6: Graffiti vzw

06.05.2020

De verkiezingsuitslag van mei 2019 en de daaropvolgende besparingsgolf hakte er bij veel socioculturele werkgevers al stevig in. En toen moest de storm die we COVID-19 noemen nog passeren…


Bij sommige organisaties liggen de activiteiten door corona helemaal stil, voor anderen ligt er net extra werk op de plank. Vanuit hun maatschappelijke rol kan het middenveld hét verschil maken voor mensen, nu nog meer dan anders.


Vanuit ons kot peilden we in week 8 van de lockdown bij 7 lidorganisaties naar hun invulling van het ‘nieuwe normaal’. Verhalen over hoop, veerkracht en opportuniteiten uit onverwachte hoek.

Organisatie: Graffiti vzw

Deelsector: jeugdwerk

Aantal medewerkers: 10 betaalde werkkrachten en een 30-tal actieve vrijwilligers

Graffiti is een Gentse vzw, die actief is in heel Vlaanderen. Het is een plek die kinderen en jongeren uitdaagt om creatief te experimenteren en van zich te laten horen: door te rappen, improvisatietheater te spelen of street art te maken. Dat doen ze vaak in samenwerking met dienstverlenende organisaties die werken met en voor jongeren, zoals scholen, bibliotheken en culturele centra. Graffiti vzw is een vrijwilligersorganisatie ‘pur sang’, met vrijwilligers die zich engageren als bestuurder, als redacteur voor het tijdschrift én als begeleider bij de vele activiteiten.

Je kent hen misschien van:

  • Straatier, een open atelier voor jongeren in de Gentse wijk Tolhuis-Sluizeken-Ham, dat volledig wordt getrokken door jonge kunstenaars
  • De Zwerfkeet, een mobiele opnamestudio die door Vlaanderen trekt op zoek naar de stem van kinderen en jongeren
GRAFFITI 1 Graffiti vzw
Angelique Vandevenne - coördinator Graffiti vzw
Fier dat we ondanks tijdelijke werkloosheid niet bij de pakken zijn blijven zitten

Angelique Vandevenne - coördinator Graffiti vzw

"Ik denk dat ik zelden zo’n gekke werkdag heb gehad als op donderdag 12 maart 2020. Ineens al het personeel naar huis moeten sturen met de melding dat we voor onbepaalde tijd van thuis uit moeten werken: het had iets heel onwezenlijk. Diezelfde namiddag al hadden wij bij Graffiti een noodcel in het leven geroepen. Daarin stem ik samen met onze administratieve- en communicatieverantwoordelijke voortdurend af. We monitoren er hoe het verder moet met onze activiteiten, welke nieuwe initiatieven we in het leven kunnen roepen en hoe we er financieel gezien voor staan. Als coördinator is het heel waardevol om een klankbord te hebben voor je zulke beslissingen neemt, dit zorgt voor een bredere gedragenheid.”

Digitaal...

“We beslisten al snel om onze meest geboekte workshops te digitaliseren, zodat kinderen en jongeren ze toch online zouden kunnen volgen. We probeerden de drempel om mee te doen zo laag mogelijk te houden. Want natuurlijk heeft niet iedereen zomaar graffiti-spuitbussen in huis, maar dat wil niet zeggen dat je niet creatief aan de slag kan met huis-, tuin- en keukenmateriaal. Tijdens die anderhalve maand hebben we op digitaal vlak een echte inhaalbeweging gemaakt. We leerden niet alleen hoe we meer uit onze social media kanalen konden halen, maar ook hoe we zelf konden filmen en monteren. Dat trok zelfs de aandacht van radiozender MNM, waar onze collega Wietse presentator Tom De Cock uitdaagde om zijn debuut te maken als rapper.”

...maar ook lokaal

Het bleef daarnaast ook kriebelen om lokaal het verschil te maken voor de meest kwetsbare kinderen en jongeren. Daarvoor heeft collega Ine de krachten gebundeld met verschillende Gentse organisaties uit het jeugdwerk en samenlevingsopbouw. Zo is zij in de eerste dagen en weken mee de straten op getrokken om affiches op te hangen en jongeren te sensibiliseren over de veiligheidsmaatregelen. Ook veel van onze vrijwilligers zijn kwetsbare jongeren. Met hen probeerden we contact te houden door hen regelmatig eens samen te brengen op Zoom, zodat ze allemaal samen vanuit hun kot aan onze ‘creative challenges’ konden werken. Of we gingen hen opzoeken voor een stoepbezoek of een wandeling op anderhalve meter afstand."

"Er bleven zich ook nieuwe opportuniteiten aandienen. Zo kregen we de vraag van IVAGO, de maatschappij voor afvalbeheer in onze regio, of we in hun centrale geen krijtgraffiti konden komen spuiten, om de regels rond social distancing visueler te maken voor hun vuilnismannen. We brachten ook een knutselbox met spuitbussen naar het asielcentrum van Fedasil in Gent. Je moet weten dat de jongeren die daar verblijven écht in lockdown zaten: ze mochten zelfs hun kamer niet verlaten. Toen de maatregelen na een tijdje wat versoepeld werden heeft een oud-vrijwilliger van ons, die in het centrum werkt, met dat materiaal graffiti-workshops gegeven aan de jongeren die daar verblijven. Voor hen was dat een moment van creatieve ontlading.”

Tijdelijke werkloosheid om het financieel te redden

“Het lijkt nu misschien alsof we ons probleemloos door die hele corona-periode hebben gesparteld, maar dat klopt toch niet helemaal. Financieel gezien is dit pittig, we hebben daar veel kopzorgen over. Met de clicks, likes en shares van onze videoworkshops kunnen we jammer genoeg onze personeelskosten niet betalen."

"We hebben daarom van ons hart een steen gemaakt en ons hele team in mei in tijdelijke werkloosheid geplaatst. Absoluut niet fijn, maar wel noodzakelijk om onze organisatie niet failliet te laten gaan. Vanaf volgende week is het de bedoeling dat we geleidelijk aan opnieuw opstarten. En dat we week per week gaan bekijken wie er hoe vaak komt werken, afhankelijk van de vragen die we binnen krijgen."

"Maar over de maand juni maken we ons alvast weinig illusies. Dat is traditioneel de maand waarin veel scholen activiteiten bij ons boeken, maar in het onderwijs hebben ze nu wel andere dingen aan hun hoofd. En voor de zomer wachten we af wat de Veiligheidsraad eind mei gaat beslissen. Dat gaat voor ons cruciaal zijn: wij halen ongeveer 80% van onze jaaromzet uit workshops en gegidste tours tijdens de maanden juli en augustus. Al zijn we nu wel volop aan het bekijken hoe we onze activiteiten kunnen aanpassen, zodat ze toch veilig kunnen doorgaan. Op dat vlak worden we uitstekend ondersteund door de mensen van De Ambrassade.”

“Toch wil ik afsluiten met een positieve noot: als coördinator ben ik echt fier dat we niet bij de pakken zijn blijven zitten in deze coronaperiode. We hebben als organisatie onze smoel durven tonen, door keihard te werken aan dat online aanbod en tussendoor ook onze banden met lokale organisaties te versterken. We weten nog helemaal niet wat de zomer gaat brengen, maar al bij al hebben we er vertrouwen in. Wij zijn een creatieve bende met héél veel goesting: dat helpt!”

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in het jaarmagazine 2020 van Sociare.

Zelf een leuk verhaal of inspirerende case om te delen?

Daar maak je onze stafmedewerker communicatie & ledenrelaties altijd blij mee!