Ga verder naar de inhoud

Sociocultureel werk in tijden van corona #3: FIX vzw

03.05.2020

De verkiezingsuitslag van mei 2019 en de daaropvolgende besparingsgolf hakte er bij veel socioculturele werkgevers al stevig in. En toen moest de storm die we COVID-19 noemen nog passeren…


Bij sommige organisaties liggen de activiteiten door corona helemaal stil, voor anderen ligt er net extra werk op de plank. Vanuit hun maatschappelijke rol kan het middenveld hét verschil maken voor mensen, nu nog meer dan anders.


Vanuit ons kot peilden we in week 8 van de lockdown bij 7 lidorganisaties naar hun invulling van het ‘nieuwe normaal’. Verhalen over hoop, veerkracht en opportuniteiten uit onverwachte hoek

Organisatie: FIX vzw

Deelsector: beroepsopleiding

Aantal medewerkers: 70

Als sociale onderneming is FIX al meer dan 20 jaar een gevestigde waarde in de hoofdstad. FIX voert renovatiewerken uit in school- en jeugdinfrastructuur. Hun arbeiders zijn laaggeschoolde werkzoekenden, die praktijkervaring opdoen onder leiding van ervaren instructeurs en ondertussen hun Nederlands bijspijkeren. Op die manier worden de FIX’ers voorbereid om de stap te zetten naar de reguliere arbeidsmarkt.

FIX 2 FIX
Eva De Smedt - directeur FIX
Zinvol werk garanderen in tijden van corona was en is onze belangrijkste focus

Eva De Smedt - directeur FIX

“Hoe het hier gaat bij FIX in coronatijden? Goed hoor! Na 6 weken sluiting hebben we net de heropstart van onze organisatie achter de rug. We zijn wel een tijdje zoet geweest om die grondig voor te bereiden. We vonden het enkel verantwoord om opnieuw op te starten als we daarbij de veiligheid van onze mensen konden garanderen. Niet alleen op de verschillende werven, maar ook in ons eigen kantoor en magazijn.”

“Ons ‘nieuwe normaal’ bij FIX is er nu eentje met mondmaskers, vaste looprichtingen, onthaalmedewerkers achter plexiglas en chauffeurs die zonder passagiers de baan op gaan. Net als in de weken daarvoor zijn we ook hierrond blijven inzetten op duidelijke communicatie, die onze medewerkers geruststelt. Zo kregen alle ploegen in de dagen voor de heropstart van ons een briefing over de nieuwe maatregelen, achteraf volgde dan een testje. Alleen wie alle vragen juist kon beantwoorden, kreeg toelating om opnieuw te starten.”

Geen tijdelijke werkloosheid, wel extra aandacht voor het leertraject

“Aan het begin van de lockdown hebben we het roer wel serieus moeten omgooien. Wij zijn bij uitstek een organisatie waar met de handen gewerkt én geleerd wordt. En dat eerste konden we door de omstandigheden niet meer ten volle, want scholen en publieke gebouwen sloten allemaal de deuren. Toch hebben we van in het begin geprobeerd om tijdelijke werkloosheid voor onze FIX’ers te vermijden, en daar zijn we ook in geslaagd. We waren ons ervan bewust dat dit voor medewerkers met een laag inkomen dramatische gevolgen zou hebben.”

“Ook in tijden van corona wilden we de garantie kunnen bieden op zinvol werk, in het bijzonder voor onze mensen in een werkervaringstraject. Want van de ene dag op de andere bevonden we ons ineens in een niet-alledaagse situatie, waarin ons voltallige personeel zoveel mogelijk thuis aan het werk was. Inclusief schilders, schrijnwerkers en magazijniers! De focus lag daarbij heel erg op hun leertraject. Belangrijke leerdoelen van onze FIX’ers in werkervaring zijn bijvoorbeeld taalvaardigheid Nederlands en rekenvaardigheid, maar ook het behalen van bepaalde diploma’s, zoals het theoretisch rijbewijs en het VCA-Veiligheidsattest. Onze instructeurs en trajectbegeleiders zorgden vanop afstand voor de opvolging en motivatie van de arbeiders. Dat verliep eigenlijk allemaal prima. Omdat we merkten dat er goed gestudeerd werd, hebben we ons als organisatie zelfs geëngageerd om de kost van het theorie-examen rijbewijs terug te betalen voor al wie na de coronaperiode ook effectief slaagt."

"Daarnaast bood de periode thuis ook kansen voor onze arbeiders om zich te verdiepen in plan lezen, oppervlaktes berekenen, kleurenleer of wat er allemaal komt kijken bij de voorbereiding van een werf. Ook voor onze vaste medewerkers hebben we ons best gedaan om te zorgen voor duidelijke doelen en taken. Deze periode heeft heel wat opportuniteiten geschept om aan de slag te gaan met dingen die al veel te lang blijven liggen waren, zoals ons preventie- en onthaalbeleid, de inventaris van ons magazijn én de isolatie van ons eigen gebouw.”

Digitaal met elkaar in verbinding blijven

“We wilden tijdens de coronaweken tegen elke prijs vermijden dat medewerkers geïsoleerd zouden geraken. Daarom hebben we ervoor gekozen om sterk in te zetten op digitaal contact. Dat gebeurde via WhatsApp-groepen per ploeg, maar ook op één digitaal platform met de hele organisatie. Zo bleven we op de hoogte van elkaars werk, en konden we elkaar inspireren en aanmoedigen. Het was ook een ideale manier om persoonlijke verhalen te delen over de impact van de quarantaine en de pandemie op ieders leven. Dat dat zoveel mogelijk in het Nederlands gebeurde, maakte dat we de taalvaardigheid van onze mensen met sprongen vooruit zagen gaan.”

“Het waren weken van veel ballen tegelijk in de lucht proberen te houden, maar al bij al blikken we met een positief gevoel terug op deze periode. We zijn heel blij en trots dat al onze FIX’ers ook in deze moeilijke tijden hun verantwoordelijkheid nemen en engagement tonen.”

Copyright portretfoto: Lander Loeckx

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in het jaarmagazine 2020 van Sociare.

Zelf een leuk verhaal of inspirerende case om te delen?

Daar maak je onze stafmedewerker communicatie & ledenrelaties altijd blij mee!